1. Patrulje jægersoldat udannelsen – Forkursus

Krav Fysioterapeut Karsten Ekmann – Forkursus 1. patrulje/jæger udannelsen

Programmet for forkursus nr. 1 skal have størst træningsfokus ud af de tre forkursus‐programmer .

Dette grundet at de hyppigste skader, som sætter en stopper for videre forsættelse under patrulje‐ og aspirantkursus ses i fodled, skinneben, knæ, lyske og nedre lænd.
Endvidere ses dette også som de store problemområder efter aspirantkurset i det videre træningsår for optagelse som jægersoldat.
Det kræver derfor en meget høj prioritet fra jer for at sikre, at dette ikke bliver et skadeområde.
Nederst på siden vil indholdet for forkursus 2 og 3 komme.

Krav 1.
Fodled,skinneben,knæ, lyske, core og ryg

Svømmetræning 2000meter:

Dette er blot eksempler på de produkter svømmedelen kræver.
Det kræver et sæt finner og en plade.

1000meter med anvist svømmefinner med fri tempo og stil.
Pause
Nu svømmes med plade og finner med strakte ben med højt tempo.
100meter x 5 med plade og finner strakte ben Korte pauser mellem hver.
Pause
50 meter x 10 med plade og finner strakte ben. Korte pauser mellem hver.

Krav 2.
Lyske,core,ryg.

Boldstabilitets øvelse:

Der klemmes sammen om bolden. Der holdes et kraftig pres. Der opretholdes en god stabil balance undervejs.

Der holdes i 30sek.
Pause 30sek
Det gentages 6gange

På sigt holdes 60sek
45sek pause
3 gentagelser

Krav 3.
Fodled,skinneben,knæ.

Vippebræt øvelse: Jorden rundt.
Det trænes en fod af gangen.
Der rulles rundt langs kanten, hele vejen rundt, uden at “hoppe over”.5 gange hver vej, med hver fod.

Krav 4.
Fodled,skinneben,knæ,for og baglår/hofte.

Lunges på ujævnt underlag, med f.eks. let oppusteligt liggeunderlag som foldes
flere gange for at udfordre stabiliteten.

Det skal være ustabilt underlag.
Derfor anbefaler Fysioterapien_Kiropraktisk Klinik stengade i samarbejde med de jægersoldater som har hjulpet os med at teste og udvælge udstyr til forkurs
programmerne at bruge DYNAIR Ball 36 cm eller 33cm. Grundet den forbliver ustabil under øvelsen. Så den stille store krav til stabilitet for især fodled og knæ.

Gentagelser:
12 gentagelser på hvert ben x 6 sæt.

Der skal være meget fokus på kvaliteten i denne øvelse.

OBS:

Øvelsen stoppes hvis der ikke er fuld kvalitet i den måde knæene køre på. Så hold fokus på den midterste del af knæskallen peger ned på anden tå og knæet ikke køre længer frem end foden spids. At der ikke er slingeren fra side til siden mens øvelsen laves. Dette er tit et tegn på at kroppen er træt hvis man begynder at slinger i udførelsen. Eller niveauet er for højt.
For nogle er det faktisk svært nok, at udføre en pæn stabil lunges uden ligge underlag da de ikke har nok stabilitet.
Er det tilfældet så er det start niveauet og det ustabile underlag er først næste niveau.

Krav 5.
knæ, baglår, hofte, core.

Knæ/hofte stabilitets øvelse:

Level 1.                                                                       Level 2.
12 gentagelser                                                           10 gentagelser
x 10 sæt 30sek pause                                                x 6 sæt på hvert ben ingen pause

Armene skal helt ind til siden på hvert level. Hvis muligt lige på brystet så de ikke støtter.
God fornøjelse !!!!

Forkursus 2. Krav for Patrulje/Aspriant Jærgerkorpset

Omhandler core/ryg stabilitet.
Test af core styrke samt trænings øvelser.

Forkursus 3. Krav for Patrulje/Aspriant Jærgerkorpset

Omhandler functional træning for skulder nakke og bryst regionen.
Test af skulder nakke. Samt funktionel træning for området.